PL EN DE

Wystartowała kampania PTEZ "Liczy się ciepło"

Kampania jest odpowiedzią na diagnozę dotycząca stanu świadomości Polaków na temat oszczędzania ciepła i wpływu codziennych nawyków na wysokość rachunków za ogrzewanie

Jak wietrzyć w zimie, by nie wywietrzyć portfela? Jak ustawić meble, by nie zablokować przepływu ciepła z grzejników? Jaka temperatura kaloryfera daje oszczędności widoczne w rachunkach za ciepło?

To tylko niektóre z pytań, które padły podczas konferencji inaugurującej kampanię „Liczy się ciepło” Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych, która odbyła się 6 grudnia w Warszawie. Podczas spotkania zaprezentowane zostały wyniki badania dotyczącego stanu wiedzy Polaków na temat gospodarowania ciepłem zebrane w raporcie o tym samym tytule: „Liczy się ciepło”.

Kampania jest odpowiedzią na diagnozę dotycząca stanu świadomości Polaków na temat oszczędzania ciepła i wpływu codziennych nawyków na wysokość rachunków za ogrzewanie. Głównym celem kampanii „Liczy się ciepło” jest zachęcenie Polaków do optymalnego gospodarowania ciepłem w mieszkaniach.  PTEZ wychodzi z inicjatywą i wspiera zmianę codziennych nawyków poprzez dostarczenie praktycznych wskazówek, jak dbać o ciepło w mieszkaniu, by zachować komfort i zadbać o ekonomię.

Co Polacy wiedzą o ogrzewaniu? 

Spotkanie dla mediów i ekspertów zaaranżowane zostało w jednym z warszawskich mieszkań ogrzewanych ciepłem systemowym. Uczestnicy konferencji mogli w praktyce analizować, jakich błędów należy unikać, a jakie nawyki warto pielęgnować, by odczuć korzyści finansowe bez rezygnacji z codziennego komfortu. 

Kampania „Liczy się ciepło” ma być źródłem porad dla całych rodzin, jak oszczędzać ciepło w sezonie grzewczym. Chcemy zwiększyć świadomość Polaków w kwestii zagrożeń dla zdrowia wynikających z przegrzewania nieruchomości. Pragniemy zwrócić także uwagę na korzyści wynikające ze zmniejszenia zużycia ciepła dla budżetów domowych, czy kondycji finansowej spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych – podkreśla Wojciech Dąbrowski, prezes Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych i PGE Polskiej Grupy Energetycznej

Stoimy w obliczu wyzwania, jakim jest skuteczna transformacja energetyczna naszego kraju i rodzimej gospodarki. Nie będzie ona możliwa bez wsparcia każdej i każdego z nas. Kluczem jest racjonalne korzystanie z energii elektrycznej i ciepła - dodał Dąbrowski.

Sercem kampanii jest strona internetowa www.liczysiecieplo.pl stanowiąca kompendium wiedzy poradniczej dla odbiorców indywidualnych oraz instytucjonalnych. Kampanię wspierają kreatywne spoty wideo oraz intensywna promocja w Internecie i w mediach tradycyjnych. W kształtowaniu właściwych nawyków pomagają bohaterowie kampanii – Iza i Marek Ciepłopolscy. Warto wybrać się na wirtualny spacer po ich mieszkaniu i przekonać się, jak oszczędzać ciepło.

Nie tylko porady dla mieszkańców

Inicjatywa „Liczy się ciepło” zwraca także uwagę na znaczenie ekologii i wpływ oszczędzania ciepła na środowisko. Jednym z elementów projektu jest kampania edukacyjna dotycząca rządowych programów dotacyjnych wspierających termomodernizację budynków i wymianę źródeł ciepła.

W tym aspekcie PTEZ współpracuje z Narodowym Fundusz Ochrony Środowiska i Bankiem Ochrony Środowiska. 

Ponadto w ramach kampanii zaplanowano webinar dla zarządców nieruchomości i właścicieli nieruchomości prywatnych, na którym będą mogli dowiedzieć się, jak skutecznie oszczędzać ciepło i zmniejszać jego zużycie. W styczniu odbędą się dodatkowo cztery regionalne spotkania w różnych częściach Polski na temat termomodernizacji budynków i dofinansowania wymiany źródeł ciepła. 

Chcemy zachęcić do inwestycji w termomodernizację, pokazując korzyści dla domowego budżetu płynące z realizacji tego rodzaju projektów – podkreśla Wojciech Dąbrowski.

Nasze działania mogą pomóc we wzmocnieniu bezpieczeństwa finansowego wspólnot i spółdzielni, przy jednoczesnej zachęcie do korzystania z programów dotacyjnych wspierających transformację energetyczną Polski - dodał prezes PTEZ. 

Patronami honorowymi kampanii są: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Bank Ochrony Środowiska.

„Liczy się ciepło” wspiera kampanię „Liczy się energia” organizowaną przez Polski Komitet Energii Elektrycznej.


Co wiemy o PTEZ

Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych od ponad 30 lat wspiera i integruje branżę wytwórców ciepła i energii elektrycznej. Organizacja działa na rzecz rozwoju elektrociepłownictwa w Polsce i tworzy przyjazne otoczenie dla funkcjonowania energetyki i ciepłownictwa w naszym kraju. PTEZ promuje efektywnościowe rozwiązania w energetyce, tworząc przestrzeń do współpracy i dyskusji na temat nowoczesnych rozwiązań w produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu. Organizacja działa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa energetycznego, wspierając rozwój kogeneracji. PTEZ towarzyszy polskim przedsiębiorstwom w procesie transformacji energetycznej.